Tjeneste-design og design-metodikk

Om sesjonen

I denne masterclassen vil det bli undervist i service-design eller tjenestedesign som det også heter. Vi ser på hva det er, hvorfor vi gjør det, hvem som gjør det, hva som kommer ut av arbeidet og hvordan det benyttes i prosjekter.

Kurset varer i fire timer (til kl 1300).

Hva du lærer

  • Intro til service-design
  • Hvordan en av metodikkene fungerer
  • Dypdykk i noen av verktøyene som brukerreiser, blueprint og ecosystem mapping.
  • Hvordan service-design kan brukes i prosjekter.

Om foredragsholderene

Øyvind Brande-Lien

Øyvind Brande-Lien

Øyvind jobber i dag som UX design lead med over 20 års erfaring innen faget. Hans kompetanse strekker seg fra service design til grafisk design, fra informasjonsarkitektur til interaksjonsdesign, fra konseptuelt og strategisk arbeid til informasjonsdesign og visuell kommunikasjon.

Øyvind er fagsjef for UX i Knowit Amende. I sin rolle holder han i trådene for ulike fagfora på tvers av Knowit selskaper og han jobber aktivt med forretningsutvikling gjennom å skape nye tjenester og tilpasse metodikken og kompetansebygging til det våre leveranser krever av oss. Han jobber med metodikker innen service design, forretningsdesign, online workshop fasilitering og unified ux+dev.

Christian Karlsson

Christian Karlsson

Christian er en senior tjenestedesigner med produktdesign bakgrunn. Han er spesielt opptatt av skjæringspunktet mellom fysiske og digitale tjenester. Han trives med komplekse problemstillinger og stiller ofte spørsmål ved "designer vi de riktige tingene" før "tingene designes riktig" og operer med "rip the brief" når det er hensiktsmessig. Han har arbeidet innen forsvaret, helse, bank, forsikring, samferdsel i Norge og bodd seks år i Hong Kong og en kortere periode i Beijing.

Han mottok sine første designpriser i studietiden i ved OsloMET i samarbeide med Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) - Merket for God Design, Red Dot Design Award og nominert til Designprisen.